Σελίδες

Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

Πολεμικό Συμβούλιο στα Σάλωνα -1821


Μετά το συμβούλιο στον Όσιο Λουκά, ο Σαλώνων Ησαΐας αναχώρησε για τα Σάλωνα (Άμφισσα) και την Επισκοπή του.
Φτάνοντας, επικοινώνησε προσωπικά με τους Αρματoλούς της περιοχής. Δεν είναι γνωστό εάν τον επισκέφτηκαν, στο Δεσποτικό ή βρεθήκαν κάπου αλλού. Γνωρίζουμε όμως, πως δεν κατάφερε να τους συναντήσει όλους. Σε αυτούς λοιπόν, έστειλε εμπιστευτικές επιστολές.
Τους δε Προεστούς και τηρώντας όλες τις προφυλάξεις, τους κάλεσε σε μυστικό συμβούλιο, στο Αρχονταρίκι του. Εκεί παρέστησαν οι εξής: Αναγνώστης Κεχαγιάς. Αναγνώστης Γιαγτζής (1796 - 1875). Γεωργάκης Παπαηλιόπουλος. Ρήγας Κοντορρήγας. Ηλίας Κόκκαλης. Ευστάθιος Μαρκίδης ή Μαρκόπουλος. Δεστερλής. Βασίλης Χατζάρας. Ευθύμιος Κρανάκης. Χαρίτος. Λουκατζίκος. Παπαλουκόπουλος κ.α. των οποίων τα ονόματα δυστυχώς δεν σώζονται.
Στο πολεμικό συμβούλιο αυτό, αποφασίστηκε οι μετέχοντες να αναλάβουν την οργάνωση της Επανάστασης στην περιοχή των Σαλώνων.
Την εκτέλεση των επιχειρήσεων θα έκανε ο Αρματολός των Σαλώνων Δημήτρης ή Γέρο – Πανουργιάς, με τα παλικάρια του.
Αμέσως μετά, τα Σάλωνα προετοιμάζονταν πυρετωδώς, για την Μεγάλη Μέρα.
«Η όψις των κατοίκων και αυτών των παίδων ασημέραι ηλλοιούτο επί το πολεμικότερον μόνον οι Τούρκοι ετύφλωττον, διότι ουδέν όπλον, ουδέ εις σάκκος πυρίτιδος ή πυρολίθων περιήλθεν εις χείρας αυτών». Γράφει ο Ι. Κρέμος.
Τις ημέρες αυτές, ενδέχεται να πραγματοποιήθηκε στην πόλη, συνάντηση του Επισκόπου των Σαλώνων, με τον Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Άρτης Άνθιμο.
Ο Άνθιμος είχε έρθει στην Ρούμελη, από την Κωνσταντινούπολη, ως ειδικός έξαρχος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εφοδιασμένος με έγγραφα της Ιεράς Συνόδου και προσωπικά του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε΄. Σκοπός της αποστολής του, ήταν να πείσει τους εκκλησιαστικούς και πολιτικούς αρχηγούς των Ελλήνων, να μην επαναστατήσουν. Ο ειδικός έξαρχος, του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όπως είναι γνωστό, διαβίβασε στους Μητροπολίτες και Επισκόπους της Ρούμελης, τους δύο Αφορισμούς (συνοδικό και πατριαρχικό) με ίδια ημερομηνία, την 11η Μαρτίου, κατά του Αλέξανδρου Υψηλάντου και Μιχαήλ Σούτσου και του Επαναστατικού Κινήματος.
Πρέπει να αναφερθεί ότι το πρώτο «αφοριστικό» κείμενο, την λεγομένη «απανταχούσα», υπέγραψε και ο τότε ευρισκόμενος στην Πόλη, Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Άρτης Άνθιμος. Όμως και εκείνος, όπως και άλλοι, όταν επέστρεψαν στις Επαρχίες τους, εξεδήλωσαν τα πραγματικά τους αισθήματα και αναδείχθηκαν μεγάλοι αγωνιστές.
Οι Τούρκοι συνέλαβαν τον Ναυπάκτου και Άρτης Άνθιμο, επειδή τον θεώρησαν «συνένοχο και κύριο υπεύθυνο τής εξεγέρσεως των Ρουμελιωτών κατά τής σουλτανικής αυτοκρατορίας» και χωρίς δίκη και απολογία τον έκλεισαν στις φυλακές τού Φρουρίου τής Άρτας, «όπου βασάνους πολλάς καί τυραννίας υπέμεινεν γενναίως καί καθείρξεις παρά τών Οθωμανών, εμπαιγμούς τε καί κολαφισμούς καί πλείστα άλλα δεινά». Μετά την απελευθέρωσή του, συνελήφθη εκ νέου και εξορίστηκε στα Μετέωρα και, όταν αργότερα το 1825 ελευθερώθηκε, κατέφυγε στην Ν. Ελλάδα, για να συμμετάσχει ενεργά στις μετέπειτα φάσεις τού αγώνα. Ονομάστηκε μάλιστα για όλα αυτά τα βασανιστήρια πού πέρασε «πολύαθλος».

Άποψη της Άμφισσας με το κάστρο. / Town of Salona and ruins of Amphissa the ancient capital of Ozolaia Locris.1834

DODWELL, Edward. Views and Descriptions of Cyclopian, or, Pelasgic Remains, in Greece and Italy; with Constructions of a later Period; from Drawings by the late Edward Dodwell, ESQ. F.S.A. and member of several foreign Academies: Intended as a supplement to his Classical and Topographical Tour in Greece during the years 1801, 1805, and 1806. One hundred and thirty-one Lithographic Plates, Λονδίνο, Adolphus Richter, MDCCCXXXIV [=1834].

Απ’ τη σελίδα: Φίλοι του Μουσείου Ελληνικής Επανάστασης στην Άμφισσα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: